|
Eye Tv Hyrbrid Stick og Final Cut Express - Formatindstillinger
|
| Amigo |
Lagt på d. 27-07-2010 14:20
|
Nybegynder

Antal indlæg: 4
|
Hej Davk-brugere.
Jeg har i længere tid gået med ideen om at redigerere fodbold fra superligaen. Til det formål har jeg fundet dette produkt, til at optage kampene, til min mac.
/shop.humac.dk/pi...3775_.aspx
Til at redigere har jeg bestemt mig for at benytte Final Cut Express 4, da jeg er mac bruger. Jeg har afprøvet det et stykke tid, og fundet ud af at det er ret afgørende af man fra start indstiller hvilket format ens video-klip er i. PAL eller NTSC, tror jeg de hedder.
Mit spørgsmål er så om der er nogle der kan forklare mig hvilket format Eye TV hybrid Stick optager i, når man optager analog. Jeg vil også gerne vide om jeg undgår at udføre den funktion der hedder "RENDER", hvis min indstilling af formatet er indstillet rigtig. Og hvad betyder det enligt når man "RENDER".
Hvis folk har bud på en bedre og billigere måde at optage eller få fat i superliga-kampe i fuld længde på, vil jeg også gerne høre fra jer.
Som i nok kan høre er jeg meget ny i gamet, så vil på forhånd undskylde for mit lidt roede indlæg. |
| |
|
|
| kameramann |
Lagt på d. 27-07-2010 16:14
|

MEGA bruger

Antal indlæg: 1052
|
Amigo skrev: Som i nok kan høre er jeg meget ny i gamet, så vil på forhånd undskylde for mit lidt roede indlæg.
Velkommen her på DAVK
Jeg vil starte med at konstatere, at man gerne må optage kopier af TV-udsendelser til ens eget og 100% private brug, og der er sådan set heller ikke noget til hindre for, at du redigerer i disse udsendelser, så længe du ikke viser resultaterne til andre.
Men hvis du f.eks. har nogle venner på besøg, og du over en øl viser dem dine kopier at TV-udsendelserne, og de versioner som du har redigeret, så vil det være et brud på ophavsretten.
Så inden du går videre med dit projekt, så skal du nok lige overveje, hvad de redigerede udsendelser skal bruges til, og når du har overblik over det, så kom med en udmelding om dette i denne tråd.
Redigeret af kameramann d. 27-07-2010 16:15
Med venlig hilsen
Kameramann |
| |
|
|
| Amigo |
Lagt på d. 27-07-2010 16:33
|
Nybegynder

|
Jeg er indforstået med ovenstående regler, og vil stadig gerne have svar på mine spørgmål. |
| |
|
|
| Masso |
Lagt på d. 27-07-2010 16:55
|

MEGA bruger

Antal indlæg: 1203
|
hej Amigo og velkommen til :-) Fedt med nye medlemmer :-)
Det er rigtig det Kameramann skriver omkring rettigheder, men jeg vil så også vende den om og sige... hvem fanden har ikke optaget noget og derefter vist det til sine venner eller familie, eller taget den optagelse og brændt over på en dvd og derefter givet til venner og familie. Jeg ved godt det ikke er helt efter reglerne, men lige præcis det med at vise ens tv optagelse for andre, tror jeg ingen af os kan løbe fra selv at have gjort!! syns det er en dum regel hvis jeg skal være helt ærlig... nåh det var lige et surt opstød og det var ikke ment til Kameramann (det er jo ikke dig der laver reglerne), men mere min mening generelt :-)
For at vende tilbage til Amigo's spørgsmål:
EyeTV optager i sit helt eget format, dette format kan du, som udgangspunkt, ikke plotte over i Final Cut, hverken Express eller Pro, men inde fra EyeTV menuen kan du lave en export af dine udsendelser, her kan du selv bestemme hvilket format, opløsning osv den skal exportere i, jeg plejer at sige den bare skal lave en export i formatet AppleTV samt til iPhone, på den måde er jeg sikker på at udsendelsen kan ses på mit AppleTV, i iTunes samt på min iPhone eller iPad. Her laver den så en export i formatet .m4v (som er et itunes format), du kan også vælge at exporterer til noget andet, hvis man fx. skal klippe i det ville jeg nok vælge noget .mov af en eller anden slags.
Men en anden ting, hvorfor vil du optage det analogt? Hybrid kan jo optage digitalt via MPEG-4 tuneren i den, både ved DVB-C/T, du får et bedre billede af at vælge det digitalt, og du får også programguide der gør det nemmere at sætte den til at optage og lave smarte optage lister.
Du kan nok ikke undgå at skulle render det, det kommer selvfølgelig an på hvilken Mac du har og hvor kraftig den er :-) men du vil jo til slut skulle hen og lave en export i Final Cut af dit projekt, så du kan gemme det som en ny fil på din harddisk, og den vil jo tage lidt tid, igen alt efter hvilken Mac du har.
Håber ikke svaret her blev alt for rodet :-)
Laver lige nu: Arbejder på små projekter og ideer + er arbejdsløs
Kamera: SONY HDR-FX1E
Computer: Mac Pro
Program: Final Cut Studio 3
Lyd:RØDE VideoMic, "Deadcat" pels
Andet:Steadicam Setup
Info: Certificeret Apple Product Professional Sælger (ikke forhandler i øjeblikket)
Tiger Productions |
| |
|
|
| Amigo |
Lagt på d. 27-07-2010 17:15
|
Nybegynder

|
Tak for de gode råd Masso.
Lyder som en bedre løsning at indsamle digitalt.
Så du vil altså mene at det godt kan lade sig gøre at indsamle, samt redigerer film på denne måde.
Lige for at få det på det rene. Hvad er det er sker når den render?
Da jeg stadig er ny med Final Cut Express og redigering generelt, er der så eventuelt nogle der kender nogle gode og gratis tutorials til programmet?
På forhånd tak.
|
| |
|
|
| kameramann |
Lagt på d. 27-07-2010 17:33
|

MEGA bruger

|
Så vidt jeg kan se så gemmer Eye TV i enten MPEG4 eller H256, og her i Europa vil det altid være et PAL signal som du modtager.
Og begge disse formater burde uden videre kunne importeres til Final Cut Express 4
Med venlig hilsen
Kameramann |
| |
|
|
| Masso |
Lagt på d. 27-07-2010 18:15
|

MEGA bruger

|
Det er rigtig at den optager i et MPEG-4 signal med et h256 codec, men den filtype den gemmer det i hedder .eyetv og den filtype kan final cut ikke forstå, derfor skal man lave en export til en anden fil type fx. .m4v eller .mov før final cut kan forstå hvad det er man prøver at komme i den.
Tro mig, jeg har prøvet det andet :-)
Masso tilknyttede følgende billede:
 [48.96Kb]
Redigeret af Masso d. 27-07-2010 18:16
Info: Certificeret Apple Product Professional Sælger (ikke forhandler i øjeblikket)
Tiger Productions |
| |
|
|
| Amigo |
Lagt på d. 27-07-2010 18:53
|
Nybegynder

|
Tak for hjælpen til jer begge.
Glæder mig til at komme igang, når jeg får min nye MacBook Pro i næste uge |
| |
|
|
| kameramann |
Lagt på d. 27-07-2010 19:45
|

MEGA bruger

|
Masso skrev: Det er rigtig det Kameramann skriver omkring rettigheder, men jeg vil så også vende den om og sige... hvem fanden har ikke optaget noget og derefter vist det til sine venner eller familie, eller taget den optagelse og brændt over på en dvd og derefter givet til venner og familie. Jeg ved godt det ikke er helt efter reglerne, men lige præcis det med at vise ens tv optagelse for andre, tror jeg ingen af os kan løbe fra selv at have gjort!! syns det er en dum regel hvis jeg skal være helt ærlig... nåh det var lige et surt opstød og det var ikke ment til Kameramann (det er jo ikke dig der laver reglerne), men mere min mening generelt :-)
Jeg var ikke ude på at lege "politi", men det er jo før set, at der er nogen som har fået den smadder gode idé, at optage ting fra TV og DVD'er og lægge det på YouTube, og så har de pludselig fået nogle meget ubehagelige breve fra en stribe advokater, som ville ha' en hel masse penge.
Med venlig hilsen
Kameramann |
| |
|
|
| kameramann |
Lagt på d. 27-07-2010 19:51
|

MEGA bruger

|
Masso skrev: Det er rigtig at den optager i et MPEG-4 signal med et h256 codec, men den filtype den gemmer det i hedder .eyetv og den filtype kan final cut ikke forstå, derfor skal man lave en export til en anden fil type fx. .m4v eller .mov før final cut kan forstå hvad det er man prøver at komme i den.
Jeg er ret sikker på, at den der .eyetv blot er en container, hvor der en en h256 indeni, men du har nok ret, selv om det er lidt underligt, for jeg vil vædde på, at Eye-TV bruger QuickTime som "motor" for alle dens funktioner.
Med venlig hilsen
Kameramann |
| |
|
|
| Masso |
Lagt på d. 27-07-2010 22:00
|

MEGA bruger

|
hehe ved godt du ikke er ude på at lege politi kameramann og det var heller ikke myntet på dig. og du har helt ret med at der er nogle som ligger tingene ud på diverse steder på nettet
jeg prøver lige at tjekke igen om de kan ligges direkte ind i final cut. men mener ikke de kunne sidste gang. men prøver lige igen :-)
Tiger Productions |
| |
|