|
Sony NEX-FS100
|
| Simon Falkentorp |
Lagt på d. 24-03-2011 13:42
|

MONSTER bruger

Antal indlæg: 2317
|
Så har Sony forsøgt at kaste sig ind i kampen om DSLR-videomarkedet, i konkurrence med Panasonic's nyeste Micro Four Thirds kamera. Men kan tilsyneladende ikke helt følge med dette.
http://www.dvuser...hp?CID=268
--------------------------------------------------------------------------
Web-TV konsulent og underviser i Premiere Pro og FCP-X. Samt filmisk talentudvikling. |
| |
|
|
| kameramann |
Lagt på d. 24-03-2011 15:45
|

MEGA bruger

Antal indlæg: 1864
|
Simon Falkentorp skrev:
Så har Sony forsøgt at kaste sig ind i kampen om DSLR-videomarkedet, i konkurrence med Panasonic's nyeste Micro Four Thirds kamera. Men kan tilsyneladende ikke helt følge med dette.
Hmm... jeg kunne sagtens "nøjes" med sådan et kamera...
Redigeret af kameramann d. 24-03-2011 15:45
Med venlig hilsen
Kameramann |
| |
|
|
| Per G |
Lagt på d. 24-03-2011 16:31
|

MEGA bruger

Antal indlæg: 1396
|
Og her er lidt med hvad der kommer ud af det plus et eller andet livechat en gang i aften.
http://www.fstopa...nex-fs100/
Canon XL2
Canon EOS 5D Mark II og III
Premiere Pro
Vimeo:http://vimeo.com/...735/videos
Men de 3 w'er herunder indeholder en del mere materiale. |
| |
|
|
| Masso |
Lagt på d. 24-03-2011 23:35
|

MEGA bruger

Antal indlæg: 1404
|
Jeg syntes det er et lækkert kamera, hvad er prisen på sådan et her i dk?
De har jo også lige lavet dette her, det har jeg faktisk kigget lidt på, det ligger i ca. 15.000 kr. Havde overvejet at sælge mit nuværende og købe dette, men så kom problemet med at jeg optager på bånd, og vil gerne kunne afspille dem efterfølgende også, så der må gang i sparegrisen 
http://www.engadg...w/#3177119
Kamera: SONY HDR-FX1E + SONY TG3 + SONY NEX-3 Hybrid kamera + GoPro Hero 2
Computer: Mac Pro + Macbook Air
Program: Premiere Pro
Lyd:RØDE VideoMic, "Deadcat" pels
Andet:Steadicam Setup |
| |
|
|
| Brian B |
Lagt på d. 21-06-2011 00:10
|
Nybegynder

Antal indlæg: 7
|
Har nu haft et FS100 kamera en uges tid nu. Må snart få savlet tørret af og skudt noget film 
Da jeg er en Nikon mand er objektiver ikke noget problem. Jeg har købt en Novoflex adaptor. Den har blændering og jeg har ydermere supleret med nogle Zeiss ZF2 objektiver.
Med hensyn til ND har jeg valgt det nye variable filter fra Heliopan ”Zeiss glas”. Det giver op til 6,6 blænders reducering. Det rækker lige hvis jeg vil holde blænden under 2,8. Derudover har jeg bestilt noget riggeudstyr fra Indien. Vildt billigt, nu må vi se om det er brugbart!!
Billedkvaliteten er bare i top og den lille fyr kan faktisk se i mørke. Uden billedstøj vel at mærke.
Med hensyn til Nigels test. Det må være en anden kameramodel han her testet!!!!!!!!!
Glæder mig virkelig til sommerens filmproduktion bliver projekteret i biografen  |
| |
|
|
| leGreve |
Lagt på d. 19-07-2011 17:46
|

TOP bruger

Antal indlæg: 597
|
Brian B... har du ikke mere at fortælle? (eller dele... ) Er du stadig ovenud lykkelig for kameraet?
Jeg har siddet og stenet lidt på FS100 Vimeo gruppen, men det er da altid spændende at høre lidt mere om andre brugeres erfaring og oplevelser med kameraet.
Oplever du noget af det jitter som andre europæere har klaget over (ved pans...)? |
| |
|
|
| Brian B |
Lagt på d. 19-07-2011 23:53
|
Nybegynder

|
Som udgangspunkt er intet kamera perfekt.
Min begejstring ligger i hvor meget kamera der kan fås til den pris. Aldrig før har jeg oplevet så høj en billedkvalitet og lysfølsomhed i et kamera til under 50.000.
Når jeg så tilmed kan få et kamera der kan simulere DOF som i en 35mm film. Ja hvad skal jeg så sige!!??
Mit udgangspunkt er billedkvalitet alle andre parameter kommer derefter. Her er FS100 suveræn til prisen.
Udformningen er derimod ikke min kop te.. Men det er der råd for med div. Tilbehør.
Kvaliteten er OK og den medfølgende mikrofon er over forventning.
AVCHD er ikke lige min favorit, men grades der ikke for vildt holder det faktisk udmærket.
Jeg planlægger at købe en ekstern recorder på et tidspunkt. Ninja, Pix 240 eller??
Optagelser i næsten mørke er simpelthen fantastiske!!!
Jeg har lige afsluttet optagelserne af et sommerprojekt med 25 unge, hvor vi har skudt en 35 min. film på 4 dage. I alt ca 600 optagelser og 50 timer bag kameraet. Jeg har ikke fundet nye ulemper ved kameraet.
Med hensyn til jitter ved progressive optagelser.
Der er nogle elementære regler for optagelse i P mode. Det gælder for FS100 og ALLE andre kameraer der har et højopløst skarpt billed. Følg dem og der er ikke væsentlige problemer.
Al snakken om jitter i P mode er til dels fordi folk optager hjemmevideoer og ikke film!
Prøv at se hvordan en rigtig film er optaget. Pans er enten langsomme eller hurtige, ikke noget imellem. Kameraet følger bevægelserne mod en uskarp baggrund. Bevægelser er ind og ud i framen og personer og genstande i bevægelse følges med kameraet så de fastholdes i den samme placering i framen. Der er skrevet mange artikler om emnet og de siger det samme.
En anden ting vedr. jitter.
Den kunstige skarphed et digitalt kamera kan frembringe ved at hæve kontrasten af kanter af objekter med stor kontrast er med til at skabe oplevelsen af jitter. Ved at ændre detail indstillingen kan der opnås et betydeligt bedre resultat end fabriksindstillingen.
Min konklusion vedr. jitter og FS100 er at der kan opnås gode resultater ved en kombination af detail indstillinger og den rigtige kamera føring.
Så er der mange der siger. Jamen jeg kunne da godt lave pans med mit gamle kamera. Så spørger jeg lige. Havde det den samme høje opløsning og ikke mindst skarphed som FS100?
Mit PDW F330 skulderkamera skaber sig også hvis jeg kaster det rundt i P mode. Det har nu tjent mig tro i snart 6 år og jeg har aldrig haft grund til at klage over jitter, hvis jeg behandlede det rigtigt.
Vi sidder nu og klipper og jeg er kun stødt på et par optagelser med irriterende jitter.
Og det er i begge tilfælde min egen skyld.
Det har været dejligt at kunne bruge mine Nikon objektiver. Min foretrukne er den nye Zeiss 35mm f1,4. Den giver et FOV på ca. det samme som et 50mm på mit full frame still kamera og med et variabelt Heliopan ND filter er det let at vælge blænden og derved opnå den DOF der er er ønskeligt for scenen.
FS100 er kameraet til planlagte optagelser og er ikke egnet til reportage og run and gun optagelser. Til den type optagelser er et EX1 eller tilsvarende væsentligt bedre egnet.
Lige en sidste ting. S35 sensoren har samme størrelse som en 35mm film da filmen i et filmkamera løber modsat af filmen i et SLR kamera. |
| |
|
|
| Simon Falkentorp |
Lagt på d. 20-07-2011 00:19
|

MONSTER bruger

|
Brian B skrev:
AVCHD er ikke lige min favorit, men grades der ikke for vildt holder det faktisk udmærket.
Jeg planlægger at købe en ekstern recorder på et tidspunkt. Ninja, Pix 240 eller??
Ekstern recorder, for at optage i et bedre format? Er der SDI- el. HDMI-signaludgang på sådan én?! Panasonic's Micro 4/3 kamera skulle optage rigtig flot med en ekstern AVC-Intra 100-recorder.
Web-TV konsulent og underviser i Premiere Pro og FCP-X. Samt filmisk talentudvikling. |
| |
|
|
| Brian B |
Lagt på d. 20-07-2011 00:32
|
Nybegynder

|
Udgang er HDMI op til 4:4:4 8 bit med tidskode.
Billedet er meget fint til det meste, men hvis AVCHD grades for hårdt falder det fra hinanden.
Lidt som at tage still billeder i jpeg. |
| |
|
|
| Simon Falkentorp |
Lagt på d. 20-07-2011 01:00
|

MONSTER bruger

|
Åh ja, selvfølgelig. Jeg sidder og forveksler med det lille NEX VG-10 i den anden tråd ...
| |
|
|
| korben |
Lagt på d. 20-07-2011 02:01
|

TOP bruger

Antal indlæg: 895
|
Er du sikker på 4:4:4 I 8 bit? Det lyder godt nok af meget. |
| |
|
|
| leGreve |
Lagt på d. 20-07-2011 04:07
|

TOP bruger

|
4:4:4 skulle være rigtig nok.... sad lige og stenede recordere og.Atomos gør vist et stort stykke arbejde for at deres ninja skal komme til at køre ordentligt.
Til studie optagelser kunne man også overveje black magic ultra studio 3d, hvis næste udgave kommer til at bruge thunderbolt  |
| |
|
|
| Simon Falkentorp |
Lagt på d. 20-07-2011 10:03
|

MONSTER bruger

|
Ja, dét output har været omtalt en del, bl.a. på mir.dk. Især fordi den dyrere F3 f.eks. ikke har et sådant output. En del undrer sig over de 8 bit.
| |
|
|
| Simon Falkentorp |
Lagt på d. 20-07-2011 10:04
|

MONSTER bruger

|
Hvike formater optager/lagrer de recordere, I omtaler?
| |
|
|
| korben |
Lagt på d. 20-07-2011 10:54
|

TOP bruger

Antal indlæg: 895
|
ja 4:4:4 er jo super fint. men de 8 bit til 4:4:4 video er da lidt sjovt. men jeg vil da lige læse lidt test af hvad folk siger til det. jeg tænker bare at det er en del info at have i 8 bit. |
| |
|
|
| leGreve |
Lagt på d. 20-07-2011 20:26
|

TOP bruger

|
Brian B... glemte helt at spørge, hvor fik du fat i Heliopan filtret henne? Jeg var lige ved at bestille et LWC filter, men har skiftet mening efter lidt læsning. Jeg kan dog ikke finde det nogen steder? :S (Photografica kan være lige meget... handler ikke der) |
| |
|
|
| Brian B |
Lagt på d. 21-07-2011 22:08
|
Nybegynder

|
Ninja optager i Prores 4:2:2 10 bit efter min mening er den ikke helt gennemprøvet endnu og der er nogle opgraderinger på vej så den bl.a. kan ”se” tidskoden fra FS100. Det er i hvert fald hvad Atomos har informeret mig om i en mail.
http://www.atomos.com/
Pix 240 optager i det samme format plus DnxHD. Den er en meget mere alsidig optager med et super lydmodul og en rigtig god skærm. Den koster til gengæld omkring 3 gange så meget.
http://www.sounddevices.com/products/pix.htm
Ja 4:44 8 bit er en underlig blanding og de fleste mobile eksterne optagere optager da også i 4:2:2 8 eller 10 bit, hvilket er godt nok til mit brug da bitraten er op til 220 og kan modstå en del i post.
Jeg vil dog gerne gentage at at billederne på SD kortet i kameraet er helt tilstrækkeligt i de fleste tilfælde. Kun hvis der grades hårdt kommer AVCHD til kort. End del kan det dog klare!!
Jeg har købt mit Heliopan filter hos fotobrenner.de.
http://www.fotobrenner.de/default.asp?UIDASP=20110609012748149685772126343&ARTNR=82209977&UG=352&Anzahl=78&Anf=31&Ende=40&SON=5&UE=10,41,352&MENPRO=&ES=
Jeg købte et 77mm og stepup ringe da mine Nikon 2,8 objektiver er 77mm og mine Zeiss er 72mm.
Bemærk F3 kan med S-Log optage ukomprimeret 4:4:4 10 bit og er på mange andre områder FS100 overlegen, men det er prisen også!!
Jeg har vildt travlt for tiden, vi er ved at redigere ungdomsfilmen der vises i biografen d. 5. august, i næste uge er jeg på ferie og når jeg kommer hjem er der lige en kortfilms produktion på tapetet + den normale produktion, så i må bære over med mig hvis jeg ikke lige svarer prompte. |
| |
|
|
| Simon Falkentorp |
Lagt på d. 29-11-2011 02:26
|

MONSTER bruger

|
"Nedadtil" er det lidt pudsigt, at Sonys kommende lille NEX-7 (http://www.sony.d...ex-7/nex-7) har nogle af de helt samme kernedata som NEX FS100. Det optager i samme format: AVCHD 2.0, med samme bitrate. Sensor-størrelsen er den samme, og E-mount er den samme. Jeg er spændt på at se, om AVCHD optagekvaliteten er den samme.
Men det har naturligvis ikke HDMI ukomprimeret, og lider af alle de samme mangler som DSLR, og sikkert endnu mere pga. den klejne størrelse. Men lidt pudsigt, (hvis) de grundlæggende kan levere samme videobillede, når NEX-7 huset koster 8-8.500 kr. Man kan sågar bruge Carl Zeiss Compact Primes på det ;-)
| |
|
|
| leGreve |
Lagt på d. 29-11-2011 06:35
|

TOP bruger

|
Ja, det er sgi lidt pudsigt. Dvs man reelt har givet omkring 30k for indbygget mixer og ja.. hvad du nu nævnte. Man bliver lidt skuffet.
Men samtidig kan jeg så håbe at deres opdatering til Januar giver nogle brugbare ting til FS100'en 
Ku være grinern hvis Peter Jackson om 10 år render rundt med et småbillede kamera til 10.000 og optager 3d film med 100fps x) |
| |
|
|
| Simon Falkentorp |
Lagt på d. 29-11-2011 11:33
|

MONSTER bruger

|
Lad os nu se. Jeg har ingen anmeldelser læst om, at arbejde intensivt med videooptagelser med lommekameraet, kun at specifikationerne og kvaliteten af enkelte klip her og der tegner godt. Jeg regner med at købe det, primært for at have et kompakt still kamera med mig. Hvis videoen-delen så rent faktisk fungerer (uden at man bliver sindssyg af størrelsen), er det jo en spændende tendens.
Er du glad for NEX-objektiverne?
Redigeret af Simon Falkentorp d. 29-11-2011 11:56
| |
|