Nogen som bruger Lightroom 4 til at organisere/registere sine optagelser med?
Kan se i tidligere tråde at der henvises til mappe strukture, dette har jeg iforvejen, men ligesom med mine billeder så ønsker jeg at kunne tag/keyworde dem også, da en optagelse kan indeholde personer, elementer, andet som jeg senere gerne vil finde.
Min nuværende Lightroom 3, kan ikke håndtere AVCHD, men har sendt et prøveklip (fra Sony CX200e) til en kammerat, som sagtens kan afspille og se den i LR4.
Da den eneste grund for mig at opgradere til LR4 er for at håndtere de videoklips, så vil jeg lige høre om der er nogen som allerede bruger dette eller måske et helt 3. program
Jeg bruger Lightroom 4, men stort set kun til fotoefterbehandling, og har kun småtestet AVCHD-klip. Man kan umiddelbart fint bruge keywords til video også, og altså også bruge allerede eksisterende keyword-lister. Det samme gælder metadata-sets. Hvordan de så håndteres af forskellige videoredigeringsprogrammer har jeg ikke testet.
Personlig finder jeg kun Lightroom anvendelig til indledende organisering/registrering, og farvekorrektioner/-redigering. Det er ikke egnet til, at håndtere arkiv på sigt, hvis der er større mængder materiale, da det bliver langsomt. I modsætning til dedikerede programmer som Phase One's Media Pro.
Adobe CS6 Production Premium har introduceret et nyt program til især metadatahåndtering. Men jeg har ikke prøvet det endnu, og det er jo dyrt.
Redigeret af Simon Falkentorp d. 31-05-2012 11:50
--------------------------------------------------------------------------
Web-TV konsulent og underviser i Premiere Pro og FCP-X. Samt filmisk talentudvikling.
Det er primært for at holde styr på de små film klips man optager tilfældigt, enten med CX200, telefon osv, så det er samlet og efterhånden som det udvides kan finde tidligere klips ligesom med billeder i LR.
Jeg tænker på at lave et specifikt katalog kun med video, så det ikke blandes sammen med de små 116.000 billder jeg har i mit fotokatalog og derfor ikke sløver hinanden..
Prisen på Media Pro fra PhaseOne er 139 EURO (ca 1030kr) så det ligger tæt op af LR4 og synes det bliver besværligt hvis jeg skal konventere mit LR3 katalog til Phase One's eller at beholde LR3, måske opdatere til LR4 på et tidspunkt og have Media Pro til video..
Som det er PT, så er LR4 nok det optimale og billigste.. men altid godt at hører andres mening og erfaringer inden man køber nyt Software.