May 26 2013 03:32:37
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Medlem Bio
· Billed Galleri
· Seneste Kommentar
· Hvor bor vi?
· Mojo's liste
· Kontakt davk.dk

· Prøv Programmerne
· davk.dk baggrunde

· Giv davk mere plads
· Add Video
Besøgende
· Gæster online: 4

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 2,351
· Nyeste bruger: dennis pagter film
Senest Online
Runge_10002:48:00
kameramann03:48:32
Simon Falkentorp03:51:57
calle03:58:54
Tc04:27:58
j_skib04:48:23
kirstenp06:16:57
leGreve07:38:49
BERLINGO07:44:51
neumann08:26:24
Top forum brugere
Top 500 listen

MK MK
- 4148 indlæg
neumann neumann
- 3518 indlæg
verner verner
- 3414 indlæg
michael m michael m
- 2589 indlæg
Simon Falkentorp Simon Falkentorp
- 2317 indlæg
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Billigt videolys
Tobias Ehlig
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 08-06-2012 16:47
Bruger

Antal indlæg: 74

Hej davk.dk-brugere,

Jeg har med stor interesse læst 5-6 tråde om billigt lys til videooptagelser her på siden, samt en masse andet stof rundt omkring på nettet.

Mange nævner billige arbejdslamper som en god løsning til pengene, men jeg er alligevel en smule i tvivl. Lamperne skal blot lyse et i forvejen forholdsvist lyst lokale lidt mere op.

Hvilke fordele og ulemper er der ved at gå efter en løsning som 2 af disse lamper fra Harald Nyborg? Hvilke risikofaktorer skal jeg være særligt opmærksom på ved brug af disse?

http://www.harald...tiv-2x400w

På forhånd tak!

Mvh
Tobias Ehlig

http://tobiasehlig.dk/
kristianselch
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 09-06-2012 13:16
Medlem

Antal indlæg: 158

Hej Tobias!

Halogenlamper er farvemæssigt meget varme (rødt kan man kalde det).

Det betyder, at hvis du er i et lokale med enten lys fra vinduer eller andre mere kolde ("blå"Wink lyskilder, vil du opleve at eksempelvis hud er svært at få til at se naturlig ud.

Men frygt ej... 2x400W giver RIGTIG meget lys. Med at par arbejdslamper kan du sagtens slukke rummets eksisterende lamper, og dermed have bedre kontrol over farvebalancen. Bare husk at tildække eventuelle vinduer for at undgå at dagslyset konflikter med arbejdslamperne.

Husk at arbejdslamper er billige og at der selvfølgelig er en grund til at professionelle bruger tusindvis af kroner på ordentligt lys. Men det betyder ikke, at du ikke kan udvikle dig kreativt med disse lamper.
Redigeret af kristianselch d. 09-06-2012 13:32
Mange hilsner, Kristian
Blog: www.kristianselch.dk

www.kristianselch.dk
Tobias Ehlig
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 09-06-2012 15:13
Bruger

Hej Kristian,

Tak for dit svar!

Lamperne skal som sagt blot kunne supplere det eksisterende lys i rummet, og jeg skal helt sikkert ikke have de 2x400W lige op i hovedet på mit motiv. Derfor overvejede jeg at placere et eller andet materiale foran lamperne, så lyset dæmpes samt eventuelt mister lidt varme. Hvad kan jeg bruge her? Er en alternativ løsning simpelthen blot at placere lyskilden længere væk fra motivet?

Mvh
Tobias

26mook
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 09-06-2012 15:30
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1663

"Er en alternativ løsning simpelthen blot at placere lyskilden længere væk fra motivet?"

Du har også mulighed for at ændre på white balance - i redigeringen alt efter hvilket redigeringsprogram du anvender Cool

Her er et eksempel med Sony Vegas

YouTube Video

Cybermaze
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 09-06-2012 17:12
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1085

I stedet for at pege lamperne direkte på dit motiv, er det ofte bedre at skyde lyset ind i væggen eller loftet, virker bedst, hvis væggen er hvid/lys, idet lyset kastes rundt og blive mere diffust (mindre retningsbestemt) således at rummets samlede lysniveau hæves.

Alternativt kan en form for reflektor anvendes (hvis væggen er sort f.eks.), enten prof reflektorer, ellers kan en flamingo plade virke etc.
Kamera: Panasonic HDC-SD900 :: Nikon D3200
Hardware: Intel Core i7-3770K :: 16GB ram :: GeForce GTX 660 TI grafikkort
Diske: 256 GB OCZ Vertex 4 SSD :: 2+1 TB video harddiske (Western Digital Black)
Software: Windows 7 x64 :: Adobe Master Collection CS6

www.cybermaze.dk
kameramann
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 11:21
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1864

Hej Tobias, som Kristian skriver så kan man godt nøjes en billig løsning, og videoamatører som slet ikke har råd til de dyre proff. lamper, de har jo egenlig valget mellem at optage med nogle billige lamper, som ikke giver en helt korrekte farvebalance, eller at lave nogle skumle og dårligt oplyste optagelser.

Det er dog sådan, at halogenlamperne, som er den aller billigste løsning, de har en meget varm (rødlig) farvetemperatur, og afgiver de også en masse varme.

Og du kan rent faktisk godt finde nogle arbejdslamper med lysstofrør eller lavenergipærer, som er produceret så de giver lys, der er meget tæt på den farvetemperatur som dagslys har (mellem 5500 og 6500 kelvingrader), den type arbejdslamper er ganske vist lidt dyrere end halogenlamperne, men priserne er ikke uoverkommelige.

På en webshop har jeg fundet nogle specielle lavenergipærer, der er ekstra kraftige, som giver koldt lys, og så er de ikke vildt dyre, med dem kan man nemt hjemmebygge nogle brugbare lamper.

http://www.flasho...eolys.html

http://www.flasho...s-812.html
Redigeret af kameramann d. 10-06-2012 11:23
Med venlig hilsen
Kameramann

Tobias Ehlig
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 12:12
Bruger

Hej kameramann,

Mange tak for input!

Din idé er ret god, synes jeg. Men hvis jeg nu er villig til at ofre lidt trods alt, hvad synes du så om det her tilbud?

http://www.flasho...45x45.html

Er det et godt sæt til prisen? Har det markante fordele i forhold til det jeg ellers havde overvejet? Er der noget bedre alternativ til under 2.000 kr?

kameramann
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 15:05
Brugers avatar

MEGA bruger

Tobias E skrev: Din idé er ret god, synes jeg. Men hvis jeg nu er villig til at ofre lidt trods alt, hvad synes du så om det her tilbud?

http://www.flasho...45x45.html

Er det et godt sæt til prisen? Har det markante fordele i forhold til det jeg ellers havde overvejet? Er der noget bedre alternativ til under 2.000 kr?

Hej Tobias, det pågældende sæt er helt sikkert udmærket til amatør brug, men det vil med garanti ikke kunne tåle det hårde liv til proff. brug. Og som sagt, når man kun har råd til noget lys der koster 500 eller 2.000 kroner, så nytter det altså ikke noget, at man kan købe noget lys til 20.000 kroner, som er meget bedre.
Redigeret af kameramann d. 10-06-2012 15:07
Med venlig hilsen
Kameramann

Tobias Ehlig
#9 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 18:43
Bruger

kameramann skrev:
Hej Tobias, det pågældende sæt er helt sikkert udmærket til amatør brug, men det vil med garanti ikke kunne tåle det hårde liv til proff. brug.

Men tænker du at det sæt jeg linkede til er et godt valg i min situation, eller vil 2.000 kroner være bedre brugt et andet sted? Jeg er lidt på bar bund her, da det som I nok har fornemmet er min første gang med lysudstyr.

kameramann
#10 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 19:27
Brugers avatar

MEGA bruger

Tobias E skrev: Men tænker du at det sæt jeg linkede til er et godt valg i min situation, eller vil 2.000 kroner være bedre brugt et andet sted? Jeg er lidt på bar bund her, da det som I nok har fornemmet er min første gang med lysudstyr.

Hej Tobias, lys er lys, og hvis hvis farvetemperaturen ellers er ok, så er lys fra billige lamper lige så godt som lys fra dyre lamper.

Det der gør den store forskel på billige og dyre lamper er, at de dyre er fremstillet i en bedre og mere robust kvalitet, så de kan holde til at blive pakket samme og sat op mange gange om dagen, det er nemlig noget som slider hårdt på grejet. Og så er de dyre lamper typisk led-lys, som ikke bruger ret meget strøm.
Med venlig hilsen
Kameramann

Tobias Ehlig
#11 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 19:44
Bruger

kameramann skrev:
Hej Tobias, lys er lys, og hvis hvis farvetemperaturen ellers er ok, så er lys fra billige lamper lige så godt som lys fra dyre lamper.

Det der gør den store forskel på billige og dyre lamper er, at de dyre er fremstillet i en bedre og mere robust kvalitet, så de kan holde til at blive pakket samme og sat op mange gange om dagen, det er nemlig noget som slider hårdt på grejet. Og så er de dyre lamper typisk led-lys, som ikke bruger ret meget strøm.

Tak for dine svar.

Da jeg endnu ikke har særlig mange job, som i øvrigt heller ikke er 100 % professionnelle, så kan jeg desværre ikke købe dyrt lys. Og derfor tror jeg, at jeg ender med at starte mit lyseventyr med de billige fra Harald Nyborg, og så kan jeg gøre mig nogle erfaringer derfra.

Simon Falkentorp
#12 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 21:44
Brugers avatar

MONSTER bruger

Antal indlæg: 2317

Stiller du manuel hvidbalance med et neutralt gråkort?
--------------------------------------------------------------------------

Web-TV konsulent og underviser i Premiere Pro og FCP-X. Samt filmisk talentudvikling.

kameramann
#13 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 21:52
Brugers avatar

MEGA bruger

Simon Falkentorp skrev:
Stiller du manuel hvidbalance med et neutralt gråkort?

Manuel hvidballance er must ved alt kunstlys, men det kan ikke klare at korrigere ved blandingslys.
Med venlig hilsen
Kameramann

Runge_100
#14 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 22:04
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1414

Ja og et videokamera er et videokamera de optager begge levende billeder hvad enten de koster 2000 eller 20.000

Det der gør den store forskel på billige og dyre lamper er, at de dyre er fremstillet i en bedre og mere robust kvalitet, så de kan holde til at blive pakket samme og sat op mange gange om dagen, det er nemlig noget som slider hårdt på grejet. Og så er de dyre lamper typisk led-lys, som ikke bruger ret meget strøm

Tror jeg helt opgiver en kommentar her....

Svarer jo lidt til at Goecker reklamerer med LED lamper med et CRI på 94...
Redigeret af Runge_100 d. 10-06-2012 22:06
Life is a game you can't edit

www.bico.dk
Simon Falkentorp
#15 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 22:09
Brugers avatar

MONSTER bruger

Antal indlæg: 2317

kameramann skrev:
Manuel hvidballance er must ved alt kunstlys, men det kan ikke klare at korrigere ved blandingslys.

Uden at vide, om det er sagen, så har jeg hørt, at nogen bruger en bestemt position som "kalibreringspunkt" ved kunstlys med blandede temperaturer. Hvor hudtoner så er relativt i orden dér, og bruges til nærbilleder, mens man "lever med" afvigelser ved andre positioner.
--------------------------------------------------------------------------

Web-TV konsulent og underviser i Premiere Pro og FCP-X. Samt filmisk talentudvikling.

kameramann
#16 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 22:15
Brugers avatar

MEGA bruger

Tobias E skrev: Da jeg endnu ikke har særlig mange job, som i øvrigt heller ikke er 100 % professionnelle, så kan jeg desværre ikke købe dyrt lys. Og derfor tror jeg, at jeg ender med at starte mit lyseventyr med de billige fra Harald Nyborg, og så kan jeg gøre mig nogle erfaringer derfra.

Jeg synes du skal springe over udgiften til nogle arbejdslamper fra Harald Nyborg, for de er absolut den ringeste løsning, halogenlamper giver et meget varmt lys (ca. 3000 kelvingrader), og så bruger de en masse strøm og udvikler en hel masse varme.

De lavergipærer som jeg linkede til i et af de forgående indlæg, de giver lige så meget lys, en 85 Watt lavenergi pærer - svarer til 425 Watt glødepære eller halogenpære, de har en farvetemperatur som ligger tæt på alm. dagslys, de afgiver ikke en hel masse varme, og så bruger de ikke ret meget strøm. Og det eneste de kræver, det er at du køber et par alm. fatninger, noget ledning og et par stativer.

Se denne video - http://lysoglup.d...p?group=32
Med venlig hilsen
Kameramann

kameramann
#17 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 22:21
Brugers avatar

MEGA bruger

Simon Falkentorp skrev: Uden at vide, om det er sagen, så har jeg hørt, at nogen bruger en bestemt position som "kalibreringspunkt" ved kunstlys med blandede temperaturer. Hvor hudtoner så er relativt i orden dér, og bruges til nærbilleder, mens man "lever med" afvigelser ved andre positioner.

Hvis en person f.eks. sidder, så han overvejende får dagslys fra nogle vinduer på den ene side af ansigtet, og varmt kynstlys på den anden side af ansigtet, så får man altså et spøjst resultat.
Med venlig hilsen
Kameramann

kameramann
#18 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-06-2012 22:42
Brugers avatar

MEGA bruger

Runge_100 skrev: Tror jeg helt opgiver en kommentar her....

Ja, det vil nok være smart, dit marked er TV-stationer, film- og videoproducenter, som har råd til at bruge rigtig mange penge på deres lys-udstyr.

Men bort set fra det, så har film- og videobranchen vel i omkring 60 år klaret sig med lys fra glødepærer og halogenlamper, lavenergipærer og LED-lys er jo en ret ny ting.

Jeg vil også gerne gentage, at lys er lys, det er nemlig elektromagnetiske bølger, som kun kan afvige ved at ha' forskellig bølgelængde (farvetemperatur) og intensitet, og der findes ikke godt og dårligt lys, men der findes lys som er mere eller mindre velegnet til videoproduktion. Og din analogi mellem et videokamera til 2000 og 20.000 kroner holder ikke, for li'som du kan komme fra A til B med en Mercedes til 500.000 kroner, så kan du også tilbagelægge den samme distance på en cykel til nogle tusinde kroner.
Med venlig hilsen
Kameramann

korben
#19 Udskriv indlæg
Lagt på d. 11-06-2012 00:52
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 895

#18 Du glemmer at der er noget der heder CRI og det er LANGT fra lige godt på alt lys. Og ja CRI er mest når vi taler LED og lysstofrør.. Men når det er sagt så vil jeg godt give ret i at en privat person ikke behøver at gå ud og bruge 3000-40.000 kr. på en lampe for at få dækket sit privat brug.

Hvis man ved noget om lys,filter og kan finde ud af at bruge det lys som er til rådighed, ja så kan man komme meget langt for 500-2000 kr
Redigeret af korben d. 11-06-2012 00:52

korben
#20 Udskriv indlæg
Lagt på d. 11-06-2012 00:55
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 895

#14 Runge_100

Du har helt ret. Jeg er også stoppet med at svare på mange ting her på siden fordi mine krav og hvad det skal bruges til, tit er noget helt andet end hvad en privat person har brug for.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Videolys til 1.000 kr Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 36 11-01-2013 12:26
Videolys Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 13 29-08-2012 10:15
billigt kamera til overførsel af NTSC miniDV bånd? Almen snak - Alt andet. 7 26-04-2012 11:46
Videolys Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 55 13-04-2012 23:46
bedre lys billigt Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 4 05-12-2011 17:58
Siden dannet på: 1.21 sekunder 15,498,524 Unikke besøg 7097 besøg pr. dag