|
Stabilisering af videokamera under vandet
|
| Jan Henningsen |
Lagt på d. 02-07-2012 23:25
|
Nybegynder

Antal indlæg: 9
|
Problemet er følgende:
Jeg er lige kommet hjem fra TRUK lagoon (3 mdr siden) og er ved at lave film fra turen.
Til min store irritation har jeg bevæget videokameraet for meget og mange videostribs er for urolige selv om den øvrige teknik var i orden.
Jeg har lavet en "flyvinge" hvorpå kameraet er opspændt, men det er ikke nok. På flyvingen sidder på midten kameraet og på hver side en Light & Motion Sola Video 1200. Det er en lidt klodset dims og den vejer til.
Er der nogen af jer der har en ide til stabilisering af kameraet ? |
| |
|
|
| Per G |
Lagt på d. 03-07-2012 07:42
|

MEGA bruger

Antal indlæg: 1396
|
Hej Jan og velkommen til.
Der findes et utvetydigt svar hvis vi taler om optagelser over vandoverfladen. - Jow da og svaret er ( desværre ) et stativ.
Det med stabilisering er i det hele taget et ret stort problem - mange prøver med alle mulige forholdsvis forholdsvis billige/indenfor økonomisk rækkevidde dingenoter/gadgets.
Min egen erfaring er at det der kommer tættest på er steadicam, men det skal være tungt for at det virker ( og man kommer til at svede så det drypper ). Også selv om det hedder Tiffen Pilot til næsten 30.000 - mistænker det for ikke at virke godt nok simpelthen fordi det ikke er tungt nok. Det "rigtige" koster i omegnen af at du nok hellere vil bruge moneterne på en rigtig smart bil.
Steadicam har en lillebror der kaldes en stabilizer som ikke har arm eller vest, men så snart man tager et skridt fremad har vi balladen.
Gåden er ikke løst - der er tale om kompromiser. En heftig vidvinkel er en hjælp. Kan love dig at det er et problem du ikke får løst overnight.
Der er snarere tale om et kollektivt mareridt og det er nok en god ide at lære at lave film på den besværlige måde i første omgang og se hvad der evt. støder til af brugbare løsninger. Det er nok et spørgsmål om hvor meget uro i billedet der kan tolereres - for mit eget vedkommende ca. omkring 0. Musikken giver en mulighed for at få det til at glide ned.
Redigeret af Per G d. 03-07-2012 12:35
Canon XL2
Canon EOS 5D Mark II og III
Premiere Pro
Vimeo:http://vimeo.com/...735/videos
Men de 3 w'er herunder indeholder en del mere materiale. |
| |
|
|
| Runge_100 |
Lagt på d. 03-07-2012 08:34
|

MEGA bruger

Antal indlæg: 1412
|
Forstår ikke rigtigt mareridtet, kunsten er at stå stille når man filmer, og ikke tro man kan få gode skud når man filmer og bevæger sig samtidigt, og så et godt étbens stativ hvis ikke man gider slæbe på et rigtigt stativ..
Life is a game you can't edit |
| |
|
|
| verner |
Lagt på d. 03-07-2012 11:45
|

Forum Maniac

Antal indlæg: 3410
|
Hvis jeg har forstået det rigtigt,
skriver Jan om undervands fotografering 
Jeg kan godt følge Runges kommentater om at holde sig selv og kameraet i ro, når man filmer.
Jeg ville ellers tro at vandet ville have en dæmpende virkning på "vingen"
Men jeg må trække på smilebåndet, ved tanken om at se Jan dykke med et et-benet stativ under kameraet (hø-Hø, så godt har jeg ikke moret mig, siden vi trak vod efter svigermor).
Nu har jeg ikke set de pågældende optagelser, så jeg ved ikke hvor slemt det er.
Et forslag kunne være at køre dem i slow-motion
mvh Verner Video Amatør,
Canon XA10, HF10, 60D, GoPro Hero2
Premiere Elements 11 Vegas Pro 12, Pinnacle Studio 14 U/C, Magix
Intel® Core™ i7-2600K 4x3.40GHz |
| |
|
|
| 26mook |
Lagt på d. 03-07-2012 12:03
|

MEGA bruger

Antal indlæg: 1663
|
Det skal man ikke grine af Verner 
Man kan selvfølgelige ikke bruge et 1-benet stativ i vandkanten - men den var måske rar og have med hvis der kommer en haj, der er lidt nærgående 
Det samme gælder i Afrika - hvis man står og filmer Krokodiller - så er det ikke så ringe med et 1-benet stativ - man lige kan vippe Krokodillerne en over næbbet med, hvis de udser en som mellemmåltid  |
| |
|
|
| Runge_100 |
Lagt på d. 03-07-2012 12:11
|

MEGA bruger

Antal indlæg: 1412
|
Nu bliver der vist ikke nævnt undervandt fotografering nogle steder i tråden.. selv om jan nævner en vinge.. Men anyway, mit svar var nu mere møntet på Per's indlæg.. Og en ting er så et étbens stativ under vand, men en steadycam ??
Life is a game you can't edit |
| |
|
|
| 26mook |
Lagt på d. 03-07-2012 12:23
|

MEGA bruger

Antal indlæg: 1663
|
Runge_100 skrev:
Nu bliver der vist ikke nævnt undervandt fotografering nogle steder i tråden..
Nej, det har du ret i - altså hvis du ser bort fra hvad tråden handler om (Overskriften) |
| |
|
|
| Per G |
Lagt på d. 03-07-2012 12:26
|

MEGA bruger

|
Men anyway, mit svar var nu mere møntet på Per's indlæg.. Og en ting er så et étbens stativ under vand, men en steadycam ??
Ideen med det var også lidt at fremprovokere nogle flere indlæg så jeg slap for at komme for langt omkring.
#5:
Den er fin den med krokodillen. Hvis man ikke har et etbenet stativ risikerer man selv at ende som et.
Redigeret af Per G d. 03-07-2012 12:31
Canon XL2
Premiere Pro
| |
|
|
| verner |
Lagt på d. 03-07-2012 13:55
|

Forum Maniac

|
Runge_100 skrev:
Og en ting er så et étbens stativ under vand, men en steadycam ??
Jeps, en undervands-steady-cam, det må der være salg i 
Jeg kunne nu godt tænke mig at se et billede af "vingen" og osse nogle af de "rystende" optagelser 
p.s.
Det samme gælder i Afrika - hvis man står og filmer Krokodiller - så er det ikke så ringe med et 1-benet stativ - man lige kan vippe Krokodillerne en over næbbet med, hvis de udser en som mellemmåltid
Man kan osse skynde sig at slå det sammen og sætte det ind på højkant i mellem krodillens kæber i bedste "Anders And" stil
verner tilknyttede følgende billede:
 [40.46Kb]
Redigeret af verner d. 03-07-2012 14:08
mvh Verner Video Amatør,
| |
|
|
| Per G |
Lagt på d. 04-07-2012 09:24
|

MEGA bruger

|
Nu bliver der vist ikke nævnt undervandt fotografering nogle steder i tråden..
Nej, det har du ret i - altså hvis du ser bort fra hvad tråden handler om (Overskriften)
Oupps!! Fik ikke lige læst overskriften. Gik ud fra at der var tale om optagelser på land da jeg ligesom Verner formoder at vand i sig selv er stabiliserende og hjælpemidler derfor ikke er nødvendige.
Har det noget at gøre med strøm/bølger eller hvad skyldes problemet ?
Tænker at der ikke her på davk er ret mange der laver den slags, men måske findes svaret på YouTube eller i dykkerfora ( hvor du muligvis har været og dette er sidste udvej ).
Redigeret af Per G d. 04-07-2012 09:28
Canon XL2
Premiere Pro
| |
|
|
| Jan Henningsen |
Lagt på d. 10-07-2012 23:09
|
Nybegynder

|
Per G skrev:
Hej Jan og velkommen til.
Der findes et utvetydigt svar hvis vi taler om optagelser over vandoverfladen. - Jow da og svaret er ( desværre ) et stativ.
Det med stabilisering er i det hele taget et ret stort problem - mange prøver med alle mulige forholdsvis forholdsvis billige/indenfor økonomisk rækkevidde dingenoter/gadgets.
Min egen erfaring er at det der kommer tættest på er steadicam, men det skal være tungt for at det virker ( og man kommer til at svede så det drypper ). Også selv om det hedder Tiffen Pilot til næsten 30.000 - mistænker det for ikke at virke godt nok simpelthen fordi det ikke er tungt nok. Det "rigtige" koster i omegnen af at du nok hellere vil bruge moneterne på en rigtig smart bil.
Steadicam har en lillebror der kaldes en stabilizer som ikke har arm eller vest, men så snart man tager et skridt fremad har vi balladen.
Gåden er ikke løst - der er tale om kompromiser. En heftig vidvinkel er en hjælp. Kan love dig at det er et problem du ikke får løst overnight.
Der er snarere tale om et kollektivt mareridt og det er nok en god ide at lære at lave film på den besværlige måde i første omgang og se hvad der evt. støder til af brugbare løsninger. Det er nok et spørgsmål om hvor meget uro i billedet der kan tolereres - for mit eget vedkommende ca. omkring 0. Musikken giver en mulighed for at få det til at glide ned. |
| |
|
|
| Jan Henningsen |
Lagt på d. 10-07-2012 23:33
|
Nybegynder

|
Hej Alle
Tak for svar om stabilisering af videokamera.
Flyvingen - giver fuld stabilitet i vingens længderetning og fungerer her perfekt. Det er op / ned og drejebevægelser der er problemet. Jeg har set prof. videofotografer og deres udstyr. Det var tungt som et ondt år. 15 til 20 kg. Med den løsning er der ikke plads til mit dykkerudstyr. Jeg arbejder på en ny "flyvinge" hvor man kan slå klapper ud så den bliver stabil i alle 3 akser.
Den skal være simpelt at betjene og skal kunne smides i en fart i nødstilfælde uden at kameraet går tabt. Jeg skal lige finde et billede af dyret og vil herefter lægge det på davk.dk
M.h.t. krokodillen og et bens stativet har jeg moret mig over de alternative anvendelser. På TRUK filmede jeg hajer på tæt hold. De cirklede rundt om mig - tæt på - mens de slikkede sig om munden. Det har jeg lavet en 3 minutters film om med musik. Kan jeg lægge denne film på davk.dk ? Musik af Mike Oldfield - så her er der jo nok et problem med ophavs rettigheder.
Venlig hilsen Jan |
| |
|
|
| verner |
Lagt på d. 11-07-2012 09:16
|

Forum Maniac

|
Det er nok rigtig at der ikke er mange "undervandsfotografer" her på davk.dk
men jeg elsker den mangfoldighed der findes på vores sider og selvom
vi ikke kan bidrage med de gode svar i alle tilfælde, så er det altid spændende at høre om hvad andre har "gang i"
Mht til film, har vi i princippet en medlemsbio, men det er ligesom en gammel bil,
vi ved ikke rigtig om den kan køre 
Jeg har nogle gange brugt vimeo.com med password beskyttelse og så skrevet passwordet her i forum. Desværre kan det osse læses af vores gæster.
det kunne elles være spændende at se "dine hajer"
mvh Verner Video Amatør,
| |
|