Undervands videolys
Jeg har et SONY HDR XR 550 VE videokamera og et IKELITE undervandshus der er temmelig klodset. Justering af hvidbalance udføres ved brug af det trykfølsomme display og stødstænger til justering af hvidbalance - ikke særlig smart.
Jeg har lavet en hvid plade der kan kobles op foran linsen i en fast afstand og det fungerer fint. Til gengæld er stødstængernes bevægelse meget afhængig af den dybde man befinder sig på.
Jeg har to Light & Motion SOLA Video 1200 lyskilder og de giver et vildt kraftigt lys. Jeg har i marts 2012 været på TRUK Lagoon hvor vi svømmede rundt inde i skibvragene helt nede i det dybeste af maskinrummet. Her lyste de to lamper godt op, men back scatter gav desværre alt for tit store lysende korn i billedet.
Det var muligt at belyse emner op til 1½ meter fra kameraet i en kvalitet der kunne anvendes. Når alt er kulsort omkring fotografen er det godt at have et kraftig lys med. Der var mange ting vi kunne hænge fast i - og med den viden jeg har idag ville jeg ikke gentage denne penetrering en gang til.
På afstande større end 1½ meter kan man ane siluetter. Ved brug af en WISELED lampe kan man spotvis lyse længere end de 1½ meter, men så får man jo kun en oplyst plet midt i billedfeltet. På afstande mindre end 1½ meter brænder WISELED `en billedet ud.
SOLA Video 1200 kan give et meget jævnt lys og det kan man justere på under vandet.
Tak for informationen, var det bare en generel gennemgang af dit undervandslys, eller skulle der følge et spørgsmål med ??
Life is a game you can't edit
Runge_100 skrev:
Tak for informationen, var det bare en generel gennemgang af dit undervandslys, eller skulle der følge et spørgsmål med ??
Øhh - undskyld. Mit indlæg var tænkt som et svar på spørgsmålet om hvilket undervandslys man kan anvende til undervands video fotografering. Jeg har forsøgt mig med mange andre løsnings modeller - forrige løsning var en IKELITE PRO-V8 LED, men den gik desværre hen og druknede efter 1 års anvendelse